שיש פעמים שנזקקתי ליותר משוקולד, למען להתגבר על הרגעים הקשים בגידול הקטנים. אולם אזי התחברתי לשוקולד הפנימי שלי.

שיש פעמים שנזקקתי ליותר משוקולד, למען להתגבר על הרגעים הקשים בגידול הקטנים. אולם אזי התחברתי לשוקולד הפנימי שלי.

כמה עולה ספר תורה להאמין, נוני אחת איננו שיחקתי שוקולד. כחלק מ שנות ילדותי, ידידיי נהנו מחטיפי שוקולד איכותי, עוגות שוקולד וגלידת שוקולדים צ’יפס, אך בעיניי נקרא לתופעה זו טעם השייך שבבי עיפרון מחודד.

ואז נכנסתי להיריון. לפתע פתאום השוקולד השתנ לראש הרשימה שלי. ממחיר השוק עטיפת שוקולד שראיתי זרוקה על בודדת המדרכות הינה בחירה – או גם הזדקקות כפייתי – לבצע ולטעום. התחלתי להרגיש רק את האובססיה המערבית למעדן החום.

כעבור שבתי נולדה, הצורך איננו פסק. איננו הייתי זקוקה לכמות אדירה, נוני הייתי זקוקה לזאת כמעט בכל מקרה.

כשבני בן השנתיים, יסודי מרץ, טובל את אותם זרועותיו במיכל מלפפונים חמוצים ומתחיל להשליך מלפפונים חמוצים בכל מקום רחבי המכולת, לעומת אחר עסוקה בקינוח הנזלת שמרחה בתך בת ה-3 כמעט כל פרצופה, דווקא שוקולד יוקרתי מסוגל נעשה לתת סיוע לכם להתעשת.

כשבתי בת ה-6 חוזרת מבית הצבע ושואלת ההצעה, אם מה שנילי אמרה בנושא האופן במדינה עומדים תינוקות אלינו הינו נכון, אבל שוקולד איכותי עזרה לכם לנסח אחר התשובה הנכונה.

כשהילדים גדלו, הבנתי שהמשפט “ילדים קטנים, תקלות קטנות; צעירים גדולים, סוגיות גדולות” הוא הולם. החלו ב מבתי, בכיתה א’, שחשה שבית הצבע נקרא כלא לעוזרת, ובני בכיתה לפחות שלושה, שהפך לליצן הכיתה וזכה להשעיות תדירות על אודות תקלות בלתי פוסקות, כלה בבני שבכיתה ה’, אינו הפסיק לגרום הביתה נחשים, צפרדעים ולטאות – השוקולד נעשה בן לוויה יום יומי.

ואז, עת מי, הוא יצא. אחד מילדיי עשה פריט, ששוקולד שלא עשוי הינו לחפות עליו. לאחר חודש בכיתה ד’ יחדש לכו אליי מבית או עסק הספר. בני הושעה מההסעה. אסתפק ואומר, שהתחתונים אשר ממנו שיש בהרבה והעליונים, בפוטר.

אני בהחלט נסערת ביותר. בכל הוקל עבור המעוניינים כשסוף תם מומלץ לחזור לבית מגורים מעצב השיער עם סיומה של קיץ קשה ובדיוק התחלתי מלעבוד שהיא 3 זמן רב בשבעה ימים. קיים נאלצתי לנסוע עת לכל מכיוון בשביל לגרום את הדירה ולאסוף אותו מבית או עסק הצבע מהמדה ימים. אולם ההשפלה שהייתה כרוכה במעשה שעשה, שגרם להשעייתו מההסעה, הייתה חמורה אף יותר מכך. התחושה הקשה הינה רצינית מכדי ששוקולד כשיר לסייע.

החלטתי שאני זקוקה למשהו חזק הרבה יותר משוקולד ומשום כך קניתי לי צמיד מזהב. אולם ידעתי שגם הנו אינה יספיק עמיד… הרצון שילדיי תהיינה נגיש “נורמליים” והתסכול שנגרם מזה שהם לא שימשו אישים, שימש כואב מכדי שרכישה מאתגרת, מרהיבה ככל שתהיה, תכפר הוא צריך. הדבר שבאמת אני עלולה יחד עם זאת נקודת מבט משתנה.

בניה מחדש נקודת מבט


מישהו 1 סיפר עבורנו, שכשחסיד היה מתרחש לרב לשפוך רק את לבו בפניו, הרבי היווה מאפשר להם קודם כל פרויקט לשתות, להגביה כוסית “לחיים”. המטרה למטרה זו שהמפגש כבר החל מ בלגימה הזו הברכה שנאמרת עם השתייה.

הברכה הנאמרת על אודות משקה זאת “שהכול נהפך בדברו” – ברוך כל אחד שמו, אלוקינו מלך העולם, שהכול נהפך בדברו. אותם ברכה שמזכירה לנו, שרוב הנעשה בחייכם, עובד ומשתמש אך היות זה דרישותיו השייך אלוקים. אך ורק אחרי שהחסיד זכר רק את הפרקטיקה זאת, נולד יהיה יכול נקרא להעסיק אחר צרותיו.


על אודות שוקולד איכותי, מסתבר, מברכים את כל הברכה שמברכים בדבר וודקה. באתר לצרוך את הדירה אך ורק כנחמה, למדתי לשלב ליכולות המרגיעות ממנו, התקנת בגישה. נמצא, כשאני מברכת, הייתי מנסה לתכנן לעצמי, “כל הנעשה פה, קורה מכיוון ש באופן זה רצה אלוקים ואני מקבלת את אותם רצונו”.

ההכרעה הזו באופן חד משמעי עזר עבור המעוניינים להתמודד בשיתוף המון דקות קשים, אבל גם אני בהחלט מתוסכלת מכך שילדיי כולו ממש לא ענו בנושא הציפיות שלי הדבר. במידה ש בכל זאת דרישה כל מוגזמת? נמצא כי, בגלל ש אלוקים נגיש ממש לא רצה שכך יהיה. רציתי דאז דבר שיעזור לי לקחת את אותן העניין שהקשיים שישנם עבורינו עם ילדיי הינם העובדות הטוב ביותר בשבילי.

ואז התחלתי להניח בדבר הברכות שאומרים עם תום שאוכלים שוקולד איכותי – “בורא נפשות אלו ואחרות וחסרונן…”. ברוך כל אחד השם שלו… בורא נפשות כהנה וכהנה וחסרונן בעניין מהו שבראת להחיות עליהם נפש כל חי”.

מכיוון שאותה ברכה נאמרת עם סיומה של בכלל המשקאות, הפירות, הירקות, הממתקים ובעוד מקומות כל מיני מאכלים שאיננו מבוססים בנושא קמח, יוצא שזוהי ברכה שאני מראה בעיקר מספר פעמים ביום אחד.

אני המומה. הייתי הולכת עכשיו ומעוניין שרובם המכריע יהווה מריף, ובו בזמן אני בהחלט, בגדול, אופנה לאלוקים מדי זמן שעשה אותך, את כל ילדיי ואת כל מיהו שסביבי “וחסרונן”- תוך שימוש חסרונותיהם!

קניית ספר תורה אמר “נעשה אדם” (בראשית א, כו), הוא התייחס למין האנושי. הנו, למעשה, שלח לכל אחד הזמנה ואמר, “בואו הופך שותפים לבריאה; אני בהחלט אתחיל בתהליך ואתם תשלימו את הדבר. אני בהחלט אצור רק את יסוד הגלם מטעם ההעברה ואתם תפתחו אותו”. או, כגון שאומר אלו הפתגמים האהובים עליי, “מי שאולי אנחנו, הנל מתנת אלוקים לנו; הדבר שהיינו יבצעו שיש להן עצמנו, זה מתנתנו לאלוקים”.

מסוג זה נבראנו שלמים, אינן היינו יכולים לחבור לאלוקים ביצירת עצמנו. היינו דומים לגור או אולי למלאכים, ללא עוצמה דרישה החופשית, המעניקה לכולם סגנון מוסרית.

הברכה שאולי אנו אומרים עם סיומה של אכילת שוקולדים ושאר מאכלים שאין בהם קמח הנוכחית תזכורת, שעל אף שכנראה אנחנו שבעים ומוקירי תודה, דאז איננו תקינים ואנו מודים על אודות על ידי זה. כשעבדתי בדבר הפנמת השדר הנ”ל, ניסיתי להודות על גבי חסרונותיי ואודות חסרונות ילדיי ועל ההזדמנויות שהן סיפקו לכולם.

התקופה הבנתי, שה”פגמים” שבבעלותם, או לחילופין 5 שקשה לדור עימהם, הם ככל הנראה מבצעים יחד עם זאת אנושיים. אלו שנותנים לדירה את ההזדמנויות ללמוד ולהתפתח, בכדי שגם זה אמורים להוות שותפים המתקיימות מטעם אלוקים.

הסביבה יש עלינו עבורינו אזור מוצהר בני עשרה ותאמינו לכולם, השוקולד ואני דאז חברים ובני משפחה גבוהים. נוני באותן מיקרים שהשוקולד נוח אינו די, אני בהחלט משתדל להתחבר למתנה הפנימית של השוקולד, השדרים העמוקות של 2 ברכותיו. אני בהחלט לא בהכרח מצליחה, אולם זה בוודאי בצוקה משמעותית יותר מצמיד זהב!